Onder belangstelling van honderden treinspotters langs de route heeft de NS zondag ceremonieel afscheid genomen van zijn oude dubbeldekkers. De NS had een afscheidstournee georganiseerd met de NVBS, een vereniging voor spoorliefhebbers. Die rit begon in Amersfoort, waar op 2 mei 1985 de officiële openingsrit eindigde, en ging ook langs Alkmaar.

Op station Alkmaar hadden zich enkele tientallen belangstellenden verzameld. Op Treinreiziger.nl zijn een video-reportage en een reeks foto's te zien van de afscheidstournee, met ook beelden vanuit Alkmaar. Eén DDM, de Olifant, komt in Het Spoorwegmuseum in Utrecht. De andere treinen worden gesloopt en voor 96 procent gerecycled.

Machinist Donny Hofmans reed het eerste deel van de afscheidsrit: "Deze dubbeldekker heeft als enige nog een locomotief. Die locomotief is een echte krachtpatser en maakt veel herrie. Heerlijk vind ik dat." Zijn bijnaam is DDM Donny, omdat collega's hem steeds vaker opbelden als er iets mis was met 'hun' dubbeldekker.

In het begin waren de eerste dubbeldekkers van Nederland razend populair en waren er zelfs een reeks uitverkochte promotieritten. De treinen waren oorspronkelijk bedoeld als uitsluitend spitstreinen. Amsterdam – Alkmaar had de primeur.

Eigenlijk al sinds 1992 gaan ze door het leven als "oud" of als B-trein, vanwege de nieuwe DDAR's met groene stoelen. De oude hadden in december 2009 het toneel moeten verlaten, maar de instroom van nieuwe Sprinters zorgde voor tien maanden vertraging en daarna moesten ze door verschillende omstandigheden nog eens drie perioden van stal worden gehaald. Nu gaan de DDM's dan toch écht met pensioen, zegt de NS. (screenshot: Treinreiziger.nl)
Pin It
Bekeken: 2273x
https://ee.itk.ac.id/data/