Het busvervoer in Noord-Holland Noord werd in 2018 beloond met een 7,7, tegenover een 7,6 in het jaar ervoor. Het sociale veiligheidsgevoel bleef solide gelijk op een 8,0. Dit blijkt uit het OV-jaarverslag van de Provincie, opdrachtgever voor het busvervoer. Bij het onderzoek is gekeken naar tevredenheid, sociale veiligheid en de betrouwbaarheid van de dienstregeling.

Gedeputeerde Bereikbaarheid Adnan Tekin: "Ik ben heel trots op dit rapportcijfer. Deze goede waardering van de reizigers is de beste reclame voor het busvervoer."

Opmerkelijk is dat de droge cijfers in het algemeen minder positief zijn. De rituitval steeg van 0,10 naar 3,47 procent, en het aantal klachten steeg met 56 procent tot een aantal van 3.371.  Er werd ook minder met de bus gereden. Ondanks een gelijk aantal diensturen, legden reizigers 6 procent minder kilometers af (64 miljoen km). Gevolg was dan ook dat de inkomsten met 7 procent daalden naar 13,7 miljoen euro.

Wél positief was het hogere percentage bussen dat op tijd reed: van 86,2 naar 86,6 procent. Bovendien is het aantal incidenten en calamiteiten in het busvervoer met 17 procent flink gedaald (tot 177 voorvallen). Het door reizigers gegeven sociale veiligheidscijfer bleef echter onveranderd met een 8,0. Ook positief is dat steeds meer bussen in de regio elektrisch rijden. Eind 2020 moet dat zelfs 50 procent zijn.

Waar onvoldoende reizigers zijn voor rendabel regulier busvervoer in de provincie, vormen buurtbussen een belangrijke aanvulling. In 2018 vervoerden buurtbussen meer reizigers dan ooit: ruim 300.000. De verenigingen hebben volgens het OV-jaarverslag wel steeds meer moeite om voldoende vrijwillige chauffeurs te vinden, al lijkt de lokale HugoHopper hier geen last van te hebben. Samen met de buurtbus-besturen is de provincie dan ook op zoek naar nieuwe wervingsvormen.
Bekeken: 2070x