Bij station Alkmaar Noord zijn het stationsgebouw en de tunnel onder het spoor verouderd en ze voldoen niet aan de toegankelijkheidseisen voor mindervalide reizigers. ProRail is bereid daar versneld aan te werken en gemeente Alkmaar helpt graag mee aan het ontwerp en de financiering.

Station Alkmaar Noord is één van de dertien OV-knooppunten aan de 'Zaancorridor', de vervoersverbinding tussen Amsterdam en Heerhugowaard. De Zaancorridor wordt gezien als een kansrijke corridor, waarin ruimte en mobiliteit elkaar kunnen versterken. De gemeente beschouwt daarom de vernieuwing van het station als een kans om meteen het hele stationsgebied aantrekkelijker te maken. Ook wordt onderzocht hoe de P+R-functie kan worden verbeterd.

"Dat is belangrijk, omdat ook de route van en naar het station deel uitmaakt van het reizen met de trein", aldus verkeerswethouder Jan Nagengast. "Daarnaast beschouwen we de stationsomgeving van Alkmaar Noord als één van de entreepunten van de stad en daarmee als visitekaartje van Alkmaar. Daar hoort een inspirerende omgeving bij die de frisheid en dynamiek van Alkmaar uitstraalt."

Het ontwerp voorziet in een station met royale perronoverkappingen, met dezelfde uitstraling als de traverse van het hoofdstation van Alkmaar. Én met nieuwe glazen liften, aansluitend op een vernieuwde tunnel. Nagengast: "Juist daarom ben ik blij dat we er in geslaagd zijn de vernieuwbouw in de planning naar voren te halen."

NS en ProRail werken nog aan het definitieve ontwerp. De gemeente draagt 500.000 euro bij. Daarvan hoopt het 200.000 euro vergoed te krijgen door de Provincie. Als de gemeenteraad instemt met het voorstel van het college wordt er een projectovereenkomst opgesteld tussen de drie partijen.

De planning is dat het vernieuwde station in 2021 wordt opgeleverd. (artist impression: VenhoevenCS)
Bekeken: 5201x