In de aanloop naar de Alkmaarse gemeenteraadsverkiezingen heeft Alkmaar Centraal een Stemwijzer geplaatst op de eigen website, zodat lezers het lokale politieke klimaat kunnen verkennen. Na reacties op 32 stellingen rolt er een stemadvies uit de Stemwijzer. Dinsdag om 15:00 uur was OPA het vaakst geadviseerd, met opmerkelijke tweede BAS.

Alkmaar Centraal lezers hebben blijkbaar een voorkeur voor het pakket standpunten van lokale partijen. In de tussenstand, met totaal 4413 stemadviezen, werd OPA met 559 keer het meest geadviseerd en BAS 525 keer. Leefbaar Alkmaar scoorde netjes met 389 keer en DPA werd 124 keer geadviseerd.

De lokale afdelingen van D66, VVD en ChristenUnie rolden ongeveer even vaak uit de Stemwijzer: respectievelijk 488, 440 en 455 keer. Opvallend weinig instemming was er met het pakket standpunten van CDA, PvdA en Groen Links: respectievelijk 179, 198 en 196 keer.

De Stemwijzer leverde interessante resultaten op. Zo blijkt er een duidelijke voorkeur voor een groene koers met milieuzones, een autoluwe binnenstad, windmolens en aansluiting van nieuwbouw op het HVC-warmtenet. En een referendum bij belangrijke beslissingen ziet men ook wel zitten.

Handhaving mag strakker, vindt men doorgaans. De politie mag harder optreden en inzet van toezicht-drones is goed, ook al vermindert dit de privacy. Daarnaast is er een voorkeur voor de oude sluitingstijden van de Alkmaarse horeca en een vermindering van het aantal evenementen.

Compassie is er ook. Men was vooral neutraal of positief over investering in asielzoekers met verblijfsvergunning en een soepelere bijzondere bijstand. Mensen met schulden mogen niet beboet worden en Islamitische vrouwen moeten gescheiden van mannen kunnen zwemmen. Voor jongeren- en studentenwoningen mag de gemeentelijke belasting best wat omhoog. Maar mensen in de bijstand, daar wordt veelal wel een tegenprestatie van verwacht voor hun uitkering.

Morgen zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Alkmaar Centraal is er live bij in Theater de Vest, waar de politieke partijen zich verzamelen om de verkiezingsuitslagen te volgen. Vanaf 21:30 uur is alles live te volgen.
Bekeken: 4415x