GO Sharing plaatst vandaag 125 elektrische scooters en 75 e-bikes in Alkmaar. Blijkt het gebruik hiervan goed te gaan, dan mag de deelvervoerder uitbreiden naar 200 e-scooters en 100 e-bikes. Afgelopen najaar tekende de gemeente met Go Sharing voor een pilot van twee jaar.  Wethouder Robert te Beest: “We hopen dat deze duurzame inzet ook bijdraagt aan het verminderen van verkeer en de druk op parkeerplaatsen in het centrum. Uiteraard blijft de gemeente tijdens de pilot monitoren hoe, en of dit duurzame vervoersaanbod gebruikt wordt."

Elders in het land blijken deelscooters populair. Maar ze zorgen ook voor overlast. Een aantal Alkmaarders houdt het hart vast en vanuit de gemeenteraad klinkt enig gemor omdat het college van B&W de vergunning zonder overleg verleende. In diverse steden worden de e-scooters regelmatig gewoon maar ergens achtergelaten en staan ze in de weg. Soms worden ze vernield of in de sloot gedumpt. Bovendien vallen de felgroene tweewielers erg op in het straatbeeld. In ieder geval gemeenten Groningen en Tilburg schroefden het aantal voertuigen terug en er kwamen strenge boetes voor foutparkeren. Groningen stelde bovendien een verbod in op nachtelijk gebruik en parkeren in de binnenstad.

Gemeente Alkmaar legt uit voorzorg ook beperkingen op. Zo mogen de e-scooters en e-bikes op veel plekken niet staan, zoals parken en brede groenstroken, bedrijventerreinen, en niet langs doorgaande wegen en wateren. In de binnenstad parkeren mag, behalve aan de grachten. Gebruikers die meermalen overlast veroorzaken krijgen een boete en riskeren bij voortzetting verwijdering uit het gebruikerssysteem. De gemeente onderhoudt regelmatig contact met Go Sharing. Overlast moet worden gemeld bij de deelvervoerder.

Meer info over huren, een abonnement of het melden van overlast is te vinden op go-sharing.nl.
Pin It